Pakiet Mobilności – co warto wiedzieć?
Pakiet Mobilności to największa od lat reforma transportu drogowego w Unii Europejskiej. Przepisy wprowadzane etapami od 2020 roku obejmują całe funkcjonowanie branży – od organizacji pracy kierowców po wymagania techniczne wobec pojazdów.
Zmiany mają poprawić warunki pracy, wyrównać konkurencję między firmami transportowymi oraz zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego. Obejmują zarówno duże floty, jak i mniejszych przewoźników realizujących przewozy międzynarodowe.
W tym artykule wyjaśniamy, czym jest unijny Pakiet Mobilności i jakie wprowadza zasady. Zawarliśmy w nim wszystkie najważniejsze wytyczne, które powinni znać przedsiębiorcy transportowi oraz kierowcy działający na terenie UE.
Czym jest Pakiet Mobilności?
Pakiet Mobilności to zestaw przepisów przyjętych w formie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego, które regulują zasady wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na terenie UE. Ich celem jest ujednolicenie standardów, tak by firmy transportowe działały na równych zasadach, a kierowcy mieli zapewnione lepsze warunki pracy i odpoczynku.
Pakiet obejmuje m.in.:
- przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynku kierowców,
- zasady związane z delegowaniem kierowców i rozliczaniem ich płac,
- regulacje dotyczące dostępu do rynku, w tym przewozów kabotażowych i cross-trade,
- wymogi techniczne dotyczące wprowadzenia tachografów nowej generacji.
W praktyce oznacza to, że wszystkie firmy transportowe – zarówno duże, jak i mniejsze – realizujące przewozy w krajach UE muszą dostosować swoje działania do nowych regulacji. Pakiet Mobilności stał się podstawowym punktem odniesienia dla branży transportowej w Europie oraz ważnym wyznacznikiem zasad wykonywania zawodu przewoźnika drogowego
Cele pakietu mobilności
Pakiet Mobilności nie powstał wyłącznie jako zbiór technicznych regulacji, ale jako odpowiedź na realne problemy branży transportowej działającej w ramach międzynarodowych przewozów drogowych na terenie UE. Zmiany wprowadzone przez rozporządzenia Parlamentu Europejskiego wynikają z potrzeby wyrównania warunków konkurencji i poprawy bezpieczeństwa w całej Unii.
Dlatego główne cele pakietu to:
- poprawa warunków socjalnych kierowców – wprowadzenie przejrzystych zasad dotyczących czasu pracy i regularnych okresów odpoczynku,
- zapewnienie uczciwej konkurencji – ograniczenie zjawiska zaniżania kosztów poprzez obniżanie wynagrodzeń pracowników i ujednolicenie zasad rozliczania płac w różnych państwach członkowskich,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego – dzięki rygorystycznej kontroli czasu jazdy i odpoczynków, co zmniejsza ryzyko wypadków spowodowanych przemęczeniem,
- harmonizacja przepisów – ujednolicenie prawa w całej UE, by uniknąć lokalnych rozbieżności, które dotąd utrudniały życie przewoźnikom realizującym przewozy międzynarodowe.
W efekcie Pakiet Mobilności stał się nie tylko zbiorem norm prawnych, ale także narzędziem polityki społecznej i gospodarczej UE. Ma zapewniAć bardziej zrównoważony rozwój rynku i wyższe standardy pracy w całym sektorze transportu drogowego.
Może zainteresuje Cię również: Cyfrowa spedycja 2025 – technologie w transporcie drogowym >>>
Kogo dotyczy Pakiet Mobilności?
Pakiet Mobilności obejmuje wszystkie podmioty wykonujące przewozy międzynarodowe na terenie Unii Europejskiej – zarówno duże floty ciężarowe, jak i mniejszych przewoźników działających z pomocą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej min. 2,5 tony. Oznacza to, że nawet firmy transportowe wykorzystujące busy w transporcie towarów muszą dostosować się do nowych regulacji, choć część obowiązków wchodzi w życie etapami:
- od maja 2022 r. pojazdy 2,5–3,5 t w transporcie międzynarodowym objęto obowiązkiem posiadania licencji transportowej i zabezpieczenia finansowego,
- od lipca 2026 r. na te same pojazdy rozszerzone zostaną przepisy dotyczące tachografów i czasu pracy kierowców.
Do grup objętych przepisami należą:
- kierowcy zawodowi wykonujący zadania służbowe w transporcie międzynarodowym,
- przedsiębiorcy transportowi, którzy muszą posiadać odpowiednią licencję transportową i spełniać wymogi dotyczące zabezpieczenia finansowego,
- firmy realizujące przewozy kabotażowe oraz cross trade, które podlegają szczegółowym zasadom delegowania,
- przewoźnicy działający w transporcie bilateralnym, dla których przewidziano częściowe wyłączenia z nowych regulacji.
W praktyce Pakiet Mobilności dotyczy więc nie tylko największych przewoźników obsługujących transport na dużą skalę, ale każdego, kto świadczy usługi transportowe z pomocą pojazdów w obrębie Wspólnoty Europejskiej. To krok w stronę równego traktowania firm działających na rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
Zmiany dotyczące czasu pracy kierowców
Pakiet Mobilności znacząco zmodyfikował zasady organizacji czasu pracy kierowców w transporcie międzynarodowym. Nowe przepisy mają chronić pracowników przed przemęczeniem, a jednocześnie zwiększyć przewidywalność i bezpieczeństwo w planowaniu tras. W centrum zmian znalazły się szczegółowe regulacje dotyczące tygodniowych odpoczynków.
Nowe regulacje dotyczące tygodniowych okresów odpoczynku
Najważniejsza zmiana to zakaz odbywania regularnych tygodniowych okresów odpoczynku (minimum 45 godzin) w kabinie pojazdu. Kierowca musi korzystać z hotelu lub innego miejsca z zapleczem noclegowym i sanitarnym, a koszt ponosi pracodawca.
Regularne i skrócone odpoczynki tygodniowe – zasady
Kierowca ma prawo w wyjątkowych sytuacjach odbyć dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku z rzędu (każdy trwający minimum 24 godziny zamiast 45). Taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy odpoczynki te przypadają poza krajem siedziby pracodawcy i poza miejscem zamieszkania kierowcy.
W praktyce oznacza to, że kierowca może np. w pierwszym i drugim tygodniu wykonać odpoczynki po 24–30 godzin, a dopiero w kolejnym tygodniu musi odebrać pełny 45-godzinny odpoczynek wraz z rekompensatą za wcześniejsze skrócenia. W ciągu czterech kolejnych tygodni muszą się więc zmieścić co najmniej dwa regularne tygodniowe odpoczynki.
Elastyczność czasu jazdy w wyjątkowych okolicznościach
W wyjątkowych sytuacjach, gdy nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, a kierowca wraca do bazy firmy lub do swojego miejsca zamieszkania, istnieje możliwość przedłużenia jazdy dziennej lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu:
- o 1 godzinę – jeśli powrót dotyczy skróconego lub regularnego odpoczynku,
- o 2 godziny – jeśli wcześniej zrobił nieprzerwaną 30-minutową przerwę.
Należy pamiętać, że takie przedłużenie czasu jazdy jest możliwe wyłącznie w drodze odstępstwa od zasad i stosowane jedynie w szczególnych, incydentalnych sytuacjach. Każde odstępstwo musi być udokumentowane w tachografie lub na wydruku, a wydłużony czas jazdy zrekompensowany odpoczynkiem trwającym co najmniej 9 godzin, wykorzystanym w ciągu maksymalnie trzech kolejnych tygodni.
Zmiany dotyczące pracy nocnej i przerw
Zgodnie z nowymi przepisami, w porze nocnej kierowca może pracować maksymalnie 10 godzin między dwoma odpoczynkami. Doprecyzowano również zasady dotyczące załóg: kierowca siedzący na fotelu pasażera może zaliczyć 45-minutową przerwę, o ile w tym czasie nie pomaga w prowadzeniu pojazdu.
Przerwanie odpoczynku promem lub koleją
Pakiet Mobilności dopuszcza możliwość przerwania dziennego odpoczynku lub skróconego tygodniowego odpoczynku, jeżeli kierowca odbywa przeprawę promową lub podróż koleją. Warunkiem jest, by kierowca miał do dyspozycji kabinę sypialną lub kuszetkę, co umożliwia mu odpoczynek w odpowiednich warunkach.
Takie przerwanie jest dozwolone tylko w związku z wejściem lub zejściem z promu albo przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu. Nie dotyczy jednak regularnych tygodniowych odpoczynków (45 godzin), które muszą być odbywane w hotelu lub innym miejscu z zapleczem noclegowym i sanitarnym, a ich koszt pokrywa pracodawca.
Nowe przepisy dotyczące odpoczynków i czasu pracy mają chronić kierowców przed przemęczeniem i zwiększać bezpieczeństwo na drogach. Jednocześnie wymagają od firm lepszego planowania tras i pokrywania dodatkowych kosztów związanych z zakwaterowaniem poza pojazdem.
Delegowanie kierowców i wynagrodzenia
Unijny Pakiet Mobilności wprowadził przełomowe zmiany w zasadach delegowania kierowców i sposobie naliczania ich pensji. Kluczowe jest to, że podczas pracy w innym państwie kierowcy muszą otrzymywać wynagrodzenie zgodne z lokalnymi stawkami, co ma eliminować zjawisko dumpingu socjalnego. Co istotne, od sierpnia 2023 r. kierowca realizujący międzynarodowe przewozy drogowe nie jest już traktowany jako pracownik w podróży służbowej w rozumieniu Kodeksu pracy.
Płaca minimalna i płaca zagraniczna w danym kraju
Kierowcy wykonujący przejazdy objęte zasadami delegowania, czyli przewozy kabotażowe lub cross trade, podlegają zasadom płacy minimalnej obowiązującym na terenie danego kraju. Oznacza to, że za czas pracy w danym kraju należy im się co najmniej taka sama stawka jak kierowcom miejscowym, a wysokość płacy minimalnej jest określana przez przepisy obowiązujące w danym państwie. Pracodawca nie może już zaliczać diet ani ryczałtów noclegowych jako części wynagrodzenia – są traktowane wyłącznie jako zwrot kosztów.
Wyłączenia z delegowania – kiedy nie obowiązuje płaca lokalna?
Nie wszystkie przewozy podlegają zasadom delegowania i obowiązkowi stosowania płacy minimalnej kraju, w którym kierowca aktualnie pracuje. Wyjątki te mają znaczenie praktyczne, ponieważ pozwalają przewoźnikom uniknąć dodatkowych kosztów w określonych sytuacjach.
Do wyłączeń zaliczamy:
- Tranzyt – przejazd przez dane państwo bez załadunku ani rozładunku (np. przejazd z Polski do Hiszpanii przez Niemcy).
- Transport bilateralny – przewóz z kraju siedziby firmy do innego państwa UE lub powrót do kraju siedziby. Nawet jeśli kierowca wykona maksymalnie dwie dodatkowe operacje załadunku lub rozładunku w krajach tranzytowych po drodze, przewóz nadal jest traktowany jako bilateralny i nie podlega lokalnym stawkom płacy minimalnej. Te dwie operacje mogą odbywać się w tym samym kraju tranzytowym lub w dwóch różnych krajach tranzytowych.
RODZAJ PRZEWOZU | CZY OBOWIĄZUJE PŁACA MINIMALNA? | UWAGI |
Tranzyt | Nie | Przejazd bez załadunku / rozładunku. |
Bilateralny | Nie | Dotyczy przewozów między krajem siedziby a innym państwem UE. |
Bilateralny + do 2 operacji | Nie | Dodatkowe 2 operacje możliwe w krajach tranzytowych po drodze lub przy powrocie. |
Kabotaż | Tak | Zawsze obowiązuje płaca lokalna. |
Cross trade | Tak | Zawsze obowiązuje płaca lokalna. |
System IMI – zgłaszanie delegowania kierowców
Od lutego 2022 roku każdy przewoźnik musi zgłaszać delegowanie w systemie IMI (Internal Market Information). Kierowca powinien mieć przy sobie kopię zgłoszenia delegowania – może to być dokument elektroniczny z kodem QR, który ułatwia weryfikację podczas kontroli. Brak zgłoszenia grozi poważnymi karami finansowymi.
Zmiany wprowadzone w Pakiecie Mobilności (płaca minimalna, płaca zagraniczna i konieczność zgłaszania kierowców w IMI) gwarantują większą przejrzystość zasad regulujących wynagrodzenie kierowców oraz lepszą ochronę przed jego zaniżaniem. Dzięki temu warunki pracy stają się bardziej przewidywalne, a kierowcy mogą liczyć na sprawiedliwe traktowanie niezależnie od kraju, w którym wykonują swoje obowiązki.
Kabotaż, licencje transportowe i zabezpieczenie finansowe
Pakiet Mobilności wprowadził bardziej restrykcyjne zasady dotyczące przewozów kabotażowych oraz wymogów związanych z licencjami transportowymi i zabezpieczeniami finansowymi. Zmiany te miały na celu ograniczenie nieuczciwej konkurencji i wyrównanie warunków działania przewoźników w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Nowe limity przewozów kabotażowych
Kierowca może wykonać maksymalnie trzy operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni w jednym kraju. Po ich zakończeniu obowiązuje czterodniowa przerwa (cooling-off period), w trakcie której tym samym pojazdem nie wolno wykonywać kolejnych kabotaży w tym samym państwie.
Rozwiązanie to zapobiega stałej obecności zagranicznych przewoźników na lokalnych rynkach i chroni transport krajowy przed nieuczciwą konkurencją cenową.
Licencja transportowa i zabezpieczenie finansowe
Od maja 2022 roku obowiązek posiadania licencji transportowej oraz spełniania wymogów dotyczących zabezpieczenia finansowego został rozszerzony także na mniejsze firmy transportowe korzystające w transporcie międzynarodowym na terenie UE z pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Wymagane zabezpieczenie wynosi 1800 euro na pierwszy pojazd i 900 euro na każdy kolejny.
Wprowadzone wymogi w zakresie kabotażu i licencji uporządkowały zasady dostępu do rynku, eliminując przewoźników działających w sposób nieuczciwy lub bez odpowiedniego zabezpieczenia finansowego. Dzięki temu rynek transportu międzynarodowego stał się bardziej przewidywalny i stabilny, co sprzyja firmom działającym zgodnie z prawem.
Tachografy i nowe wymagania techniczne
Pakiet Mobilności nakłada obowiązek korzystania z nowoczesnych urządzeń rejestrujących – inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2). To jedno z najważniejszych narzędzi w kontroli przestrzegania czasu pracy i zasad delegowania. Właśnie w tym obszarze wprowadzono jedne z najbardziej istotnych zmian w pakiecie mobilności, które stopniowo obejmują wszystkie pojazdy realizujące przewozy międzynarodowe drogowe na terenie UE.
Inteligentne tachografy drugiej generacji – czym się różnią?
Nowe tachografy G2V2 wprowadzają szereg usprawnień względem starszych modeli. Automatycznie rejestrują przekraczanie granic z wykorzystaniem GNSS, zapisując dodatkowe punkty lokalizacyjne w trasie. Kierowcy mogą wprowadzać dane o załadunku i rozładunku, a służby kontrolne zyskują możliwość zdalnego odczytu informacji bez zatrzymywania pojazdu.
Urządzenia mają większą pamięć, lepsze zabezpieczenia przed manipulacją, opcję zdalnej aktualizacji oprogramowania oraz dodatkowe funkcje raportowania. Dzięki temu tachografy drugiej generacji zwiększają przejrzystość rozliczeń, ułatwiają zarządzanie flotą i ograniczają ryzyko naruszeń przepisów.
Obowiązkowa wymiana tachografów analogowych i cyfrowych
Pakiet przewiduje obowiązek stosowania nowych urządzeń w pojazdach wykonujących przewozy międzynarodowe. Zmiany wprowadzane są etapami:
- od 20 sierpnia 2023 r. – wszystkie nowo rejestrowane pojazdy muszą być wyposażone w tachografy G2V2,
- do 31 grudnia 2024 r. – wymiana tachografów analogowych i starszych cyfrowych (G1) w pojazdach wykonujących przewozy międzynarodowe,
- 1 stycznia – 28 lutego 2025 r. – okres przejściowy, w którym kierowcy byli pouczani i edukowani w zakresie konieczności wymiany, bez nakładania mandatów,
- do 20 sierpnia 2025 r. – wymiana tachografów inteligentnych pierwszej generacji (G2V1),
- od 1 lipca 2026 r. – obowiązek montażu G2V2 w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5–3,5 t wykonujących przewozy międzynarodowe.
Warto podkreślić, że w starszych pojazdach wykorzystywanych wyłącznie w transporcie krajowym nadal można korzystać z tachografów analogowych i cyfrowych pierwszej generacji (G1), o ile pojazdy te nie wyjeżdżają poza granice kraju.
Nowe funkcjonalności i rozszerzone kontrole
Od 2025 roku kierowcy muszą okazać dane z tachografu z ostatnich 56 dni (wcześniej 28). Do czasu pełnego wdrożenia G2V2 nadal wymagane są manualne wpisy kraju po przekroczeniu granicy – na pierwszym bezpiecznym postoju.
Dzięki nowym funkcjonalnościom tachografów kontrola w transporcie stała się teraz bardziej szczegółowa, a jednocześnie mniej uciążliwa, bo część weryfikacji odbywa się zdalnie. Dla firm transportowych oznacza to konieczność inwestycji w sprzęt, ale także większą pewność, że działają zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Nowe tachografy to nie tylko wymóg prawny – to także narzędzie, które ułatwia kontrolę czasu pracy kierowców, monitorowanie przewozów, a także poprawia przejrzystość rozliczeń związanych z delegowaniem kierowców w różnych państwach członkowskich UE.
Przeczytaj też: Tachograf – kiedy wymienić, by uniknąć mandatu w UE? >>>
Powrót kierowcy i pojazdu – jak zmieniły się przepisy?
Jednym z najbardziej dyskutowanych tematów w ramach Pakietu Mobilności jest obowiązek organizacji powrotów kierowców do miejsca zamieszkania lub bazy firmy oraz zasady dotyczące powrotów pojazdów do kraju siedziby przedsiębiorstwa. Zmiany te mają zapewnić, by kierowcy nie spędzali wielu tygodni w trasie bez kontaktu z domem, a przedsiębiorstwa faktycznie prowadziły działalność w kraju rejestracji.
Obowiązkowy powrót kierowcy do swojego miejsca zamieszkania lub bazy
Każdy kierowca wykonujący zadania służbowe w transporcie międzynarodowym musi mieć możliwość powrotu do swojego miejsca zamieszkania albo do bazy firmy co najmniej raz na cztery tygodnie. W tym czasie powinien wykorzystać regularne tygodniowe okresy odpoczynku.
Obowiązek ten spoczywa na pracodawcy, który organizuje pracę w taki sposób, by umożliwić kierowcy powrót. Wszystkie koszty związane z zakwaterowaniem poza kabiną oraz samym powrotem pokrywa firma. Co więcej, przedsiębiorca musi prowadzić dokumentację potwierdzającą spełnienie tego wymogu i przechowywać ją w siedzibie, tak by mogła zostać okazana podczas ewentualnej kontroli.
Powrót pojazdu co 8 tygodni – zmiana po wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE
Przepisy początkowo wymagały, by pojazd wracał do kraju siedziby raz na 8 tygodni. Rozwiązanie to było jednak krytykowane m.in. za zwiększanie liczby pustych przebiegów i sprzeczność z celami Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie w 2024 roku Trybunał Sprawiedliwości UE unieważnił ten obowiązek.
Obecnie pojazdy nie muszą już wracać co 8 tygodni, ale przewoźnicy nadal są zobowiązani do prowadzenia rzeczywistej i stałej działalności w kraju rejestracji. Oznacza to konieczność posiadania bazy eksploatacyjnej z odpowiednią liczbą miejsc postojowych, faktyczne zarządzanie flotą z poziomu państwa siedziby oraz dbanie o dobrą reputację firmy. Długotrwały brak powrotów pojazdów do kraju może być traktowany przez organy kontrolne jako przesłanka wskazująca na brak takiej działalności.
Co to oznacza w praktyce?
Nowe regulacje wymagają starannego planowania tras i grafików, by kierowca mógł nie tylko dostarczyć ładunek do miejsca docelowego, ale także regularnie wracać do domu. To ważny element dbałości o standardy pracy, bezpieczeństwo na drogach oraz przejrzystość działania firm transportowych w całej Unii Europejskiej.
Kary i sankcje w ramach Pakietu Mobilności
Przepisy wprowadzone w ramach Pakietu Mobilności są rygorystycznie egzekwowane, a ich naruszenie wiąże się z wysokimi sankcjami zarówno dla kierowców, jak i dla przedsiębiorców transportowych. Celem systemu kar jest nie tylko dyscyplinowanie uczestników rynku, ale także zapewnienie uczciwej konkurencji i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii Europejskiej.
Kary dla kierowców
Kierowcy muszą przestrzegać zasad dotyczących czasu jazdy, odpoczynków oraz prawidłowej obsługi tachografów. Naruszenia, takie jak brak wpisu kraju po przekroczeniu granicy, odbywanie regularnego odpoczynku w kabinie czy przekraczanie dopuszczalnego czasu jazdy, mogą skutkować mandatami sięgającymi nawet kilku tysięcy euro – w zależności od kraju i stopnia przewinienia.
Kary dla przedsiębiorców transportowych
Firmy transportowe odpowiadają m.in. za posiadanie wymaganych licencji, prawidłowe zgłoszenie delegowania kierowców czy rozliczanie wynagrodzeń zgodnie z lokalną płacą minimalną. Naruszenia w tych obszarach wiążą się z karami, które w poszczególnych państwach mogą wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy euro. Najpoważniejsze przewinienia, jak manipulowanie tachografami czy uporczywe łamanie przepisów, grożą utratą dobrej reputacji i cofnięciem licencji transportowej.
System kar i sankcji w ramach pakietu mobilności został skonstruowany tak, by zmusić całą branżę transportową do przestrzegania obowiązujących przepisów. Surowe konsekwencje mają wyeliminować zjawisko dumpingu socjalnego, poprawić warunki pracy kierowców i zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego w całej Unii Europejskiej.
Podsumowanie
Pakiet Mobilności to największa w ostatnich latach zmiana w europejskim transporcie drogowym, która wpływa zarówno na czas pracy kierowców, jak i na zasady działania firm transportowych. Nowe regulacje obejmują m.in. regularne tygodniowe okresy odpoczynku, obowiązek cyklicznego powrotu kierowcy do swojego miejsca zamieszkania, zasady dotyczące delegowania kierowców oraz obowiązek wymiany tachografów na inteligentne urządzenia drugiej generacji.
Choć wdrożenie przepisów wiąże się z kosztami i nowymi obowiązkami, ich celem jest poprawa warunków pracy, zapewnienie uczciwej konkurencji i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie całej Unii Europejskiej. Dla tych, którzy szybko się dostosują, Pakiet Mobilności może stać się szansą na wzmocnienie pozycji w branży transportowej i budowanie przewagi konkurencyjnej w przyszłości.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy Pakiet Mobilności jeszcze obowiązuje?
Tak, Pakiet Mobilności obowiązuje i jego przepisy są wdrażane etapami aż do 2026 roku. Ostatnie zmiany dotyczą głównie wymiany tachografów i obowiązków firm w ramach przewozów międzynarodowych realizowanych w Unii Europejskiej.
Co daje Pakiet Mobilności?
Pakiet ma zapewniać lepsze warunki pracy kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe na terenie Unii Europejskiej i wyrównane zasady konkurencji dla firm transportowych. Dzięki podniesieniu standardów dotyczących czasu pracy kierowców przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ile zarabia kierowca w Pakiecie Mobilności?
Zgodnie z Pakietem Mobilności, kierowca otrzymuje wynagrodzenie co najmniej na poziomie płacy minimalnej obowiązującej w danym kraju, w którym wykonuje pracę. W praktyce jego pensja często jest wyższa, ponieważ uwzględnia również dodatki, staż pracy czy warunki określone przez pracodawcę.
Do kiedy należy wymienić tachografy analogowe wg Pakietu Mobilności?
Tachografy analogowe należało wymienić do 31 grudnia 2024 roku w pojazdach wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe na terenie Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie takie pojazdy muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Brak wymiany jest traktowany jako poważne naruszenie i wiąże się z ryzykiem wysokich kar podczas kontroli.